Blog Image

Ridskolans blogg

Om ridskolan

Här är en blogg med information om ridskolan

Fullständig rapport från Falsterbo

Ridskola Posted on 2010-07-18 21:13:36

Här kommer en fullständig rapport från Falsterbo Horse Show. 4-6 juni 2010.

Som säkert många redan vet så har hästen Confidence även kallad Hälge varit iväg på träning hos Stall WB. Confidence är en valack född -05 e.Cornetto ue.Strong Statement xx. Ägare är Fanny, Inger och Mathias.

Hälge har under våren lyckats kvala till Scandinavian Open för femåringar som är en tävling för Skandinaviens bästa femåringar. 157 stycken kom till start i år varav Hälge var en av dom.

Jag ska här nedan försöka sammanfatta resan, dagarna och tävlingarna i text och bilder.

______________________________________________________________________________

Dag 1 Söndag 4/7

Jag, Mathias och Inger har tagit ledigt från ridlägrets sista dag för att kunna åka till Varberg och hjälpa till och transportera Hälge till Falsterbo. Klockan 6 åker vi från Skövde mot Varberg.

Klockan är 9 och Hälge inlastad i transporten. Bilarna rullar nu från Varberg vidare mot Falsterbo Horse Show. Stall WB har kvalat 3 st andra unghästar förutom Confidence som också ska vara med. Vi åker i tre transporter och det är nätt och jämt att allt får plats.

Efter en lång resa börjar vi närma oss slutdestination. Det var en del köer och byggarbeten på vägen men allt gick bra och hästarna åkte bra och kom fram välbehållna.

Inger åkte på att bli hundvakt när vi kom fram.smiley Sniff och Skrutten heter sötingarna och är Sofias och Evelinas hundar. Nu skulle hästar och packning lastas ur och vidare in i stallet.

Vi hjälper Evelina lite att fixa i ordning i stallet.Hästarna trivs bra i sina boxar. Alla hästar hamnade ihop och de fick en bra plats på änden av stallet.

Nästan direkt stötte vi på Ylva Lowén, Hon var med Olly och hästarna Zsa Zsa Bloom och Come Zi Come Za. De var med i amatörtouren. Zsa Zsa Bloom och Come Zi Come Za är uppfödda på Jutagården. De och Hälge hamnade i samma stall. Lite komiskt. Tre stycken hästar i samma stall på Falsterbo som har anknytning till Jutagården.smiley

När allt var klart med Hälge så gick vi en stund på området, kollade lite tävlingar samt att jag även fick en stund över för lite shopping. Det finns massor kul att köpa och att titta på.smiley När Mathias och Inger hade tröttnat på mitt shoppande så åkte vi vidare till campingen för att checka in och hitta en bra plats. Vi skulle också ta plats till frida, johan och noak och till elin och åsa som vid det här laget var klara med ridlägeravslutningen och satt i bilarna på väg ned. Vi bokade också plats till Evelina som också skulle bo vid oss. Mitt och Mathias tält med en stor och tjock luftmadrass.smiley

Efter en stund på campingen gick jag tillbaka till tävlingsomområdet, Hälge hade precis ridits när jag kom dit. Han hade varit ganska pigg och glad och flörtat med alla ston på framridningsbanan. Sofia beslöt sig därför för att rida honom en stund igen i morgon bitti innan tävlingarna börjar.

Evelina tar hand om Hälge för natten. Därefter åker vi till campingen för att sätta upp tält till evelina innan det blir allt för mörkt.

Johan, Frida och Noak hade anlänt när vi kom tillbaka. Elin och Åsa hade visst kört fel väg så det skulle dröja ytterligare några timmar innan de kom fram. De tog ”genvägen” över Tranemo. Dom är roliga dom.smiley

Evelina och hennes söta lilla tält.

Kl 23 kom Elin och Åsa till campingen. Det blir nog lite klurigt att sätta upp tält i mörkret. Oj det här tältet var visst mindre än förväntat.

Ser mer ut som en sovsäck tycker jag…smiley

Efter lite överläggning så beslöt de sig för att ta det större tältet… Men vem kommer på tanken att ta med sig två tält till en camping, utifall ett skulle vara för litet… ska vara Elin och Åsa till att komma på nåt sånt. Ha ha! Roligt.

Efter lite hjälp börjar det se ganska bra ut trots mörkret.

___________________________________________________________

Dag 2 Måndag 5/7

Tidigt upp på måndag morgon för att se Hälge ridas.

Vi bänkade oss vid sidan av ridbanan, åt frukost och bara hade det gott.

Dags för avskrittningSofia hoppade direkt upp på nästa häst för att hinna rida en till innan tävlingarna drar igång. Jag tog då hand om Hälge.smiley

När allt var klart med Hälge så kikade vi lite på mässan och på tävlingarna, vi inväntade att Hälge skulle starta. Jag träffade Jenny, Hälges uppfödare från Sundsvall. Hon hade åkt ned hela vägen för att titta på honom. Kul.

Frida, Johan och Noak spanar in hoppbanan som Hälge snart ska hoppa.

Här ser ni banan.

Innan det var dags för Hälge att starta red Sofia hennes familjs häst Florescence. Ägare Eva och Göran Åkerström. Roligt när vi var flera som hade häst till start i samma klass.

Här ovan ser ni lite bilder från hennes start.

Nu har det äntligen blivit dags för Hälge.

Här ovan ser ni Hälge på framridningen.

Vi var många som dokumenterade händelsen. Jag, Mathias och Elin tog kort och Åsa filmade. smileyRiktigt kul så här efteråt att ha mycket kort och bra film att titta på.

Här ser ni teamet som hjälper Sofia på framhoppningen. Evelina och Sofias sambo Martin.

Det är ingen lätt uppgift att få sin vilja igenom på en framhoppning. Det är mångas viljor där ute, och man får vässa armbågarna innan man går ut där så man hinner med att hoppa det man vill och på den höjd man vill. Bra jobbat Evelina och Martin! Ni skötte er super!smiley

På framhoppningen gick allt bra. Han såg väldigt fin ut och hoppade allt riktigt bra.

Nu är det snart dags för start… Så spännande! Vi har rusat bort till läktaren. Mathias och Inger är på ena sidan och Jag, Frida, Johan, Noak, Åsa och Elin är på andra sidan. Detta för att få kort från olika håll. smiley

Mathias och Inger har tagit plats på andra sidan och väntar på att han ska komma in på banan.

Hälge, Sofia och Evelina väntar på att få gå in på banan.

Inne på banan.De har fått startsignal.

FELFRITTTTT!!!!!

Jubel och skrik i massor!!!smiley

Vilken häst han är! Grymt bra gjort av både Hälge och Sofia.

Rosette, klapp och beröm i massor efteråt. Han grejade det.

Han ligger på 1:a plats inför morgondagen tillsammans med 48 stycken andra felfria ryttare av 157 starter. Bra gjort Hälge!

Nu blir det till att fira hela natten!

Väl tillbaka på campingen igen så käkar och dricker vi gott. Vi njuter av kvällen och av Falsterbo. Mmm skånska jordgubbar!Noak gillar också att vara på camping.Vi är hundvakt åt underbara Sniff och Skrutten igen.

Vi hinner även med ett kvällsdopp i havet.Till och med Noak badarDärefter fortsätter firandet av Hälges fina runda. Jag säger bara en sak. Skumpa, Bubbel och Champagne!

Ingen dokumentation av detta läggs ut.smiley Ha ha!

______________________________________________________________________________

Dag 3 Tisdag 6/7

Idag blev det en lugnare och inte riktigt en så tidig morgon. Vi började dagen med frukost vid tälten. Hälge skulle inte starta förens vid lunch idag. När vi hade ätit upp så gick vi bort mot tävlingsområdet. Dags för lite shopping, tävlingstittande och att invänta Hälge.

Frida, Johan och Noak trivs med ett par dagar semester.

Noak går numera helst omkring på egen hand.

Hälge står och laddar i stallet.

Mathias och Hälge

Idag tävlar de som hade mindre än 12 fel igår i en högre höjd. Nu går det i 1.25 och är inne på stora gräsbanan. Vi sitter nu bänkade på läktaren för att titta på Florescence. Igår slutade hon på 4 fel och startar därför före Hälge idag igen.

Här står hon och är snart på väg in på banan.

Florescence och Sofia gjorde en bra runda. De fick 8 fel idag och slutade på totalt 12 fel.

Nu har det blivit Hälges tur.

Evelina, Frida och Mathias är på väg till framridningen.

Inväntar att Sofia ska komma och börja rida fram.

Sofia är på plats. Dags att hoppa upp.

Framridning och Hälge är lika snygg som alltid.

Framhoppning

Nu hinner vi inte se mer. Vi måste springa bort till stora läktaren. Inger och Johan sitter och vaktar våra noga utvalda platser. Vi sitter precis mitt på långsidan och har perfekt utsikt.

Nu är alla på plats och Hälge står vid ingången. Så spännande!

Hälge inne på banan och vi håller andan på läktaren.

Han har fått startsignal.

Och där gick han i mål… Hälge gjorde en väldigt fin runda. Dock så räckte det inte riktigt hela vägen. Han fick två nedslag och där med 8 fel. Han såg lite matt ut om man jämför med gårdagen. Hade han bara haft en rivning så hade han gått till final. Det är bara 20 stycken som tar sig till final. Då förstår ni hur nära det var och samtidigt hur duktig han var. Det är en otroligt bra prestation.

Om man ser till den resan som han har gjort under våren så tog han sig till Falsterbo på väldigt kort tid. I april började han tävla lite 1.00 och sen gick det vidare med 1.10 och sen till 1.20 och kval. Han klarade sina tre kval på direkten och har nu gått 1.25 hoppning här i Falsterbo. Bra gjort Hälge! Vilken häst du är, det gör inget att du missade finalen.

Efter några timmar var det dags att packa ihop och åka hem mot ytterligare ett ridläger.

Hälge är inlastad och nu bär det av mot Skövde. Kul att han följer med hem.smiley

Tusen tack till Sofia och Evelina som stått för proffsig matchning under våren så vi kunde genomföra denna tävling. Vi är jättenöjda och väldigt glada!

Bilder från sommarens ridläger!

Ridskola Posted on 2010-07-18 18:31:39

Nu ligger alla bilder ute från sommerens ridläger!!!

Gå ut på vår bildsida och ta del av allt roligt som hänt under dessa fyra läger.smiley

Sammanfattning Ridläger 2010

Ridskola Posted on 2010-07-18 18:28:55

Nu är ridlägerna slut för den här gången. smiley

Vecka 25, femdagars:Vecka 26, sjudagars:Vecka 27, femdagars:Vecka 28, tredagars:Det har varit otroligt roligt. Varje stund och varje minut händer något nytt, roligt och spännande. Alla är glada och förväntansfulla. Ridläger får en att riktigt blomma upp. Alla som har varit med vet vad jag pratar om.smiley Det är något speciellt som är svårt att beskriva. Man har längtat hela året och sen när det väl är dags går det alldeles för fort, och innan man hinner blinka är de över och förbi. Jag lägger därför ut alla ridlägerbilder på vår bildsida så du kan minnas och drömma dig tillbaka hela året tills det blir dags för läger igen nästa sommar. Till dig som missade sommarens ridläger kan du gå ut och kika band våra bilder för att se vad vi gjorde för kul under alla läger.

Besök bildsidan nu!!! http://bilder2010.jutagardensstuteri.se

Det är många som hjälpt till för att få sommarens ridläger att fungera och bli så roliga och minnesvärda som möjligt.

Frida, Fanny, Åsa och Elin har varit huvudansvariga och haft hand om det mesta. De har bott på Jutagården tillsammans med deltagarna.

Inger, Johan, Alf och Rakel har lagat den omtyckta maten.

Lisa (Johans systerdotter) har bakat fikabröd och hjälpt till med maten.

Linnea, Linda och Tyra har haft praktik under våra ridläger. De har hjälpt till med teori och häst och stallskötsel.

Tack till er alla! Vi har gjort ett bra jobb. Sommarens läger blev något alldeles extra.smiley

Vi har haft rekordmånga deltagare med på våra ridläger den här sommaren. Närmare 100 stycken har varit på Jutagårdens ridläger 2010. Häftigt. De flesta deltagarna kommer från Skövde och rider på Jutagården men många kommer också utifrån. Vi har haft deltagare från Skara, Götene, Tibro, Hjo, Vara, Kvänum, Lilla Edet, Fjärås, Göteborg, Stockholm, Bromma, Karlstad, Säffle, Umeå, Väddö och Södertälje. Vi har även haft fem stycken riktigt långväga besökare, två från Spanien och tre från Frankrike.

De flesta är återkommande deltagare som varit hos oss en eller flera gånger förrut men varje år kommer några som är helt nya. Kul med den mix av människor som blir på ridläger. Åldersmässigt har vi haft allt ifrån barn till vuxna. Vår yngsta deltagare kom från Lilla Edet. Han hette Jerry och var 6 år. Han hade med sin egna ponny Ådi. Bra jobbat Jerry!smiley

Vi hoppas att alla har haft det läger de drömt om och att alla trivts riktigt bra hos oss.

Varmt välkomna tillbaka till oss nästa år.

Alla som varit på läger hos oss får ett utskick i början av 2011 med det nya ridlägerprospektet. Ni som inte var med på läger i år får hålla utkik i stallet och på hemsidan där vi lägger ut all info om nästa års ridläger. Dags att börja längta till 2011 års sommarridläger.